Jaarverslag: RMU blijft groeien

Friday 19 May 2017
Jaarverslag: RMU blijft groeien​De RMU sloot het jaar 2016 af met een groei naar 17.329 leden. Ook behartigde de RMU bijna 6.000 ledenzaken, een groei van 8%. Verder was het jaar 2016 opnieuw financieel een gezond jaar. Dat is te lezen in het RMU Jaarverslag 2016.

Peter Schalk, Raad van Bestuur RMU: “We kunnen positief terugzien op het jaar 2016. Niet alleen de economische groei zet door, waarmee de werkgelegenheid en de koopkracht weer toeneemt. Maar ook de groei van het aantal leden en het aantal behartigde ledenzaken neemt opnieuw toe. Deze groei laat zien dat de RMU niet alleen van belang is in economisch moeilijke tijden, maar ook nu het beter gaat. En als we kijken naar de ethische koers van Nederland, wordt het belang van de RMU ook steeds groter. Het is hard nodig om de vinger aan de pols te houden op het terrein van zondagsrust en medisch-ethische onderwerpen.”

Opvallend meer ondernemers
Het aantal ledenzaken groeide in 2016 met 8 procent tot een totaal van 5.971. Het grootste deel van de vragen betrof individuele hulpvragen van werknemers of werkgevers. Opvallend is dat steeds meer ondernemers bij de RMU aankloppen voor ondersteuning. Zo is de dienstverlening aan bedrijven en organisaties met 24 procent gestegen.

Opnieuw ledengroei
In 2016 werden 882 nieuwe leden verwelkomd. Met 4.834 leden is Gezondheidszorg en Welzijn nog steeds de grootste beroepssector van de RMU. De RMU ziet ledengroei niet als doel op zich, maar groei het is wel nodig om als organisatie gezond en vitaal te blijven. Financieel heeft de RMU het jaar 2016 afgesloten met een positief exploitatiesaldo.

Algemene Ledenvergadering
De RMU presenteert haar Jaarverslag 2016 op de Algemene Ledenvergadering 2017 op D.V. vrijdag 19 mei 2017 op Urk. Op de ALV staat het thema ‘Van Brexit naar Exit? – Over de toekomst van de (Urker) visserij’ centraal. Tweede Kamerlid prof. dr. Elbert Dijkgraaf en Urker wethouder Gerrit Post nemen deel aan het debat over dit thema. Het debat, waarbij iedereen welkom is, begint om 13:45 uur en staat onder leiding van drs. Ton de Jong. De ALV vindt plaats in de Ichthushof, Richel 2 te Urk. Na de ALV volgt een bedrijfsbezoek bij het Urker visverwerkingsbedrijf Dayseaday, Schulpengat 9 te Urk.

Bron: RMU
Categorieën Algemeen